Till sidans huvudinnehåll

Mens

Om metoden

Detta är en metod för att ge alla elever, både killar och tjejer, kunskap om mens och möjlighet att titta och känna på mensskydd. Det är också ett tillfälle att prata om känslor kring mens samt ta bort stigman och tabun.

Förberedelser

Ta med bindor och tamponger att visa upp.

Så här gör du

Rita en bild av livmoder och äggledare på tavlan. Om du behöver inspiration så kan du använda bilden nedan. 

Rita menstruationscykeln, det vill säga hur ägget vandrar från äggstockarna ner i livmodern för att sedan stötas ut i samband med mensen. Utgå från följande steg:

  • Det första ägget mognar ungefär två veckor innan man får sin första mens (och sedan fortsätter det så ända tills man kommer in i klimakteriet och inte längre får mens).
  • Medan ägget mognar gör sig livmodern redo att ta emot ett befruktat ägg genom att bygga upp en tjockare hinna av blod och slem.
  • När ägget mognat lossnar det från äggstocken och vandrar ner genom äggledaren mot livmodern.
  • Om ägget blir befruktat av en spermie fäster det i livmodern och blir så småningom ett barn. Om ägget inte blir befruktat stöts det ut tillsammans med det blod och slem som bildats. Det är det som är mens.
  • När mensen har kommit börjar allt om från början igen.

Förklara hur ofta man får mens och hur mycket blod som kommer ut.

Förklara vilka mensskydd det finns och hur de används, att de finns i olika storlekar och var man införskaffar dem.

Öppna en binda och en tampong, visa hur de ser ut och hur de används. Låt eleverna titta, klämma och känna.

Låt eleverna prata om mens, till exempel utifrån följande frågeställningar:

  • Varför är det viktigt att prata om mens?
  • Är det viktigt för både killar och tjejer att ha kunskap om mens? Varför/varför inte?
  • Varför kan det upplevas som pinsamt med mens?
  • Borde vi prata mer om mens?
  • Hur kan man känna sig när man har mens?
  • Kan man fråga någon om den har mens? Varför/varför inte?