Till sidans huvudinnehåll

Sätt ord på det – lyssna på och diskutera ljudnoveller

Om metoden

Syftet med metoden är att utifrån ljudnoveller skrivna av högstadieelever diskutera frågor och öppna upp för samtal som har med sexualitet och relationer att göra.

Sätt ord på det! är en berättartävling för högstadieelever som RFSU arrangerar tillsammans med Författarförbundet och Storytel. Temat är sex, känslor och relationer. Novellerna som används i den här metoden är de vinnande bidragen från tävlingsomgången läsåret 2020/2021.

Sätt ord på det! är en berättartävling för högstadieelever som RFSU arrangerar tillsammans med Författarförbundet. Temat är sex, känslor och relationer. Novellerna som används i den här metoden är de vinnande bidragen från tävlingsomgången läsåret 2020/2021. Fler vinnande noveller och lektionsupplägg för att jobba med novellerna i klassrummet hittar du på samlingssidan för Sätt ord på det!

Förberedelser

Läs vinnarbidragen från Sätt ord på det! i textformat eller ladda ner ljudnovellerna längst ner på sidan.

Så här gör du

Låt eleverna lyssna på novellerna från berättartävlingen Sätt ord på det enskilt eller i grupp. Låt sedan eleverna diskutera i mindre grupper, gärna med stöd av de exempelfrågor som finns till varje berättelse.

Låt dem återberätta i helgrupp hur diskussionen har gått.

Förslag på diskussionsfrågor


Mystisk låda i garderoben av Elin Gerdin

Lyssna på novellen: Mystisk låda i garderoben av Elin Gerdin (mp3)
Läs novellen: Mystisk låda i garderoben av Elin Gerdin 

  • “Alla tvingar mig. Kanske inte med flit” beskriver Axel. Vad menar han med det?
  • Alla pratar med Axel om att ha ska skaffa tjejer, ingen nämner något om killar. Hur känns det för Axel?
  • Vad är heteronormen för något? Hur skulle ni beskriva den?

Kär i min allra bästa vän av Elissa Lamti

Lyssna på novellen: Kär i min allra bästa vän av Elissa Lamti (mp3)
Läs novellen: Kär i min allra bästa vän av Elissa Lamti

  • Hur fortsätter berättelsen, vad händer sedan? Hur reagerar Ellen?
  • “Hur berättar man för sin allra bästa vän att man är kär i henne?” undrar Cornelia. Vad skulle ni vilja svara henne?
  • Hur tror ni Cornelia känner sig efter att hon berättat?

Kärlek vid sjön av Noah Eggerstedt

Lyssna på novellen: Kärlek vid sjön av Noah Eggerstedt (mp3)
Läs novellen: Kärlek vid sjön av Noah Efferstedt

  • Hur tror ni Jonas mår och känner sig?
  • Hur skulle ni vilja stötta honom?
  • Vad säger lagen om att fotografera någon på det här sättet?
  • Vad måste skolan göra om de får reda på att någon är utsatt för våld eller andra kränkningar?
  • Var skulle Jonas kunna söka stöd och hjälp någonstans? Gör en lista med förslag

En dröm av Anton Andra

Lyssna på novellen: En dröm av Anton Andra (mp3)
Läs novellen: En dröm av Anton Andra

  • Hur kan man ta initiativ till sex på ett schysst och bra sätt?
  • I novellen beskrivs det hur “de tänkte exakt samma tanke”. Hur kan man avgöra att det är så?
  • I novellen används ordet “fiffi” för könsorganet. Vilka fler ord finns det, oavsett kön? Analysera skillnader och likheter.

Inte bara jag av Lukas Ståhl 

Lyssna på novellen: Inte bara jag av Lukas Ståhl (mp3)
Läs novellen: Inte bara jag av Lukas Ståhl

  • I novellen finns meningarna “att berätta om sina historier var konstigt mitt liv var mitt liv och ingen ville veta vad jag var med om ingen hade liknande berättelser som jag”. Vad betyder de meningarna? Vad får ni för tankar när ni hör dem?
  • Är det lätt eller svårt att prata om sex och känslor med sina kompisar? Vad är lätt att prata om och vad är svårt?
  • Hur kan man börja prata om känslor och sex?

Mer än du vet av Annie Ahlgren 

Lyssna på novellen: Mer än du vet av Annie Ahlgren (mp3)
Läs novellen: Mer än du vet av Annie Ahlgren

  • Vad säger lagen om det Måns gör?
  • Vart kan Alexandra vända sig för hjälp?
  • Varför vill inte Alexandra polisanmäla?