Till sidans huvudinnehåll

Mammalinjen

Ofrivilliga pruttar, orostankar eller att sexlivet inte funkar är en del av tusentals nyblivna föräldrars verklighet. Men det är något som väldigt få pratar om. För att få igång samtalet startade vi Mammalinjen, dit mammor och föräldrar kunde ringa och prata om vad de vill med en barnmorska.

Mammalinjen var en tillfällig telefonlinje som var öppen veckorna innan valet 2018.  Linjen bemannades av två barnmorskor med lång erfarenhet av eftervård. 

Varför en Mammalinje?

Att föda barn är något av det största och svåraste man kan göra. Men så fort förlossningen är över upphör vården för den nyblivna mamman och allt fokus riktas mot bäbisen. Tusentals mammor får dagliga besvär efter förlossningen. Deppkänslor, sexliv som inte funkar, kiss och bajs som läcker eller pruttar som inte går att kontrollera. Att garanteras vård, råd och stöd efter förlossningen var vår viktigaste valfråga!  Vi vill bryta tabut kring problemen som ingen pratar om.

Mer information

Vi hade två mål med den här kampanjen. Dels vill vi att frågan om förlossningsvården och i synnerhet eftervården ska komma upp på den politiska agendan och vara något politikerna och medierna uppmärksammar inför valet och framöver. Vi vill också börja bryta tabun kring besvär som kvinnor får dras med ibland hela livet. Det tror vi är bästa sättet för att det också blir en viktig politisk fråga. Om ingen pratar om det är det lätt att tro att det inte finns. Även om 120.000 kvinnor föder barn varje år och att 100 procent av dem upplever att kroppen förändras efter det.

Hur gick det?

Massor av nyblivna mammor ringde Mammalinjen! Hälften av dem hade aldrig varit i kontakt med vården innan. Många var förtvivlade och visste inte vart de skulle vända sig med sina problem. Flera partier tog upp eftervården som en prioriterad fråga i sluttampen inför valet. Nu återstår att se vilka satsningar som faktiskt görs.