Jonas Lemon, projektledare på RFSU
Jonas Lemon är projektledare på RFSU och arbetar med att stärka den sexuella hälsan hos barn och unga inom Kriminalvården.

Fler isolerade unga på häkten kan få besök av RFSU

RFSU får i år drygt 1,9 miljoner kronor för att samtala om sex och relationer med de mest utsatta intagna inom Kriminalvården, barn och unga som är häktade med restriktioner.

– De unga individer vi möter bakom häktets låsta dörrar är fortfarande barn. En 16-åring som funderar över sin identitet, som saknar sina föräldrar, sin partner, hemlagad mat och sina vänner och som funderar över hur lillebror mår. Men som måste vara i alla dessa känslor själv, instängd i ett litet rum. Vi ser tydligt på dem vi möter att de inte mår bra och vi får beskrivet för oss hur man tar varje chans att få träffa någon och få prata om lite vad som helst. Även om de ämnen RFSU tar upp – sex och relationer – till en början kan verka svåra att prata om, blir stämningen ofta god och känns lite mindre tung efter bara en kortare stund, berättar Jonas Lemon, projektledare på RFSU.

RFSU har sedan 2016 bedrivit besöksverksamhet på häkten och anstalter runt om i Sverige med stöd av Kriminalvårdens statsbidrag till organisationer inom civilsamhället. I år kommer RFSU, med ökade anslag, alltså satsa extra på isoleringsbrytande aktiviteter för unga häktade med restriktioner. Enligt lag har klienter under 18 år rätt till fyra timmars medmänsklig samvaro per dygn. Tyvärr visar siffror från Kriminalvården att långt ifrån alla får denna rättighet tillgodosedd, och många isoleras från omvärlden under betydligt längre perioder. Kriminalvården har fått 30 miljoner kronor att dela ut till civilsamhället, en fördubbling på två år. RFSU tycker det är glädjande att det satsas mer på civilsamhället i stort hos myndigheten.

– Genom att förmedla kunskap om samtycke, kroppen och relationer och främja diskussioner om sexualitet och relationer arbetar vi med att stärka den sexuella hälsan hos en målgrupp där behoven och kunskapsluckorna är extra stora. Det handlar om att lära sig viktiga fakta och samtidigt, likt alla andra unga vi träffar, få möjlighet att reflektera över sig själv och förstå ens egna rättigheter. Det är stärkande både för sin egen skull och för dem man har i sin närhet och främjar goda relationer, säger Jonas Lemon.

För mer information:
Matilda Ström, pressansvarig på RFSU