RFSU:s förbundsordförande Lina Fridén går i Prideparaden och håller i en pandelroll med texten "Pride".
RFSU:s förbundsordförande Lina Fridén

RFSU firar: Ny lag stärker transpersoners rättigheter i Sverige

Idag röstade riksdagen igenom en ny könstillhörighetslag som kommer att göra livet enklare för transpersoner. Ett historiskt beslut, enligt RFSU:s förbundsordförande Lina Fridén.
– Idag tar vi ett stort steg närmare självbestämmande, säger hon.

Den nya könstillhörighetslagen som röstades igenom på onsdagen innebär att det blir enklare för transpersoner att ändra sitt juridiska kön, alltså det kön som står i passet. Ett intyg från en läkare eller psykolog kommer fortfarande att krävas, men man behöver inte längre stå i kö för utredning i flera år. Läs mer om lagförslagets innehåll här

Inför dagens omröstning frågade RFSU, RFSL och Transammans sina följare på sociala medier vad en ny lag skulle betyda för dem. Här är några av svaren:

• “Med en ny könstillhörighetslag skulle jag kunna visa leg utan rädsla för diskriminering”
  • “En större chans att få ta kandidatexamen med rätt juridiskt kön”
  • “Jag skulle må bättre och känna mig mer bekväm i samhället”

17 år av utredningar och politiska turer

Den nya könstillhörighetslagen har varit en långkörare i svensk politik. RFSU har tillsammans med andra hbtqi-organisationer länge arbetat för att separera den medicinska och juridiska processen.

Sverige var först i världen att införa en lag som gör det möjligt att ändra sitt juridiska kön, och är nu sist i Norden att uppdatera sin könstillhörighetslag. Alla våra grannländer har redan lagar som bygger på att individen själv bestämmer sitt juridiska kön, medan det i Sverige fortsatt kommer att behövas medicinskt intyg.

Innan valet sa alla partier förutom Sverigedemokraterna att de stöttar en ny lag. Den nya Tidöregeringen lyckades dock inte enas om en proposition. Nu presenteras förslaget istället av Moderaterna och Liberalerna och får stöd från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. 6 av 8 partier står alltså bakom.

Hårt debattklimat där mänskliga rättigheter ifrågasätts

De senaste veckorna har lagförslaget debatterats intensivt. Den 5 april samlade RFSU över 300 debattörer i en debattartikel i Expressen för förslaget och mot de farhågor och gissningar som ventilerats i debatten. RFSU:s förbundsordförande Lina Fridén beklagar hur debattklimatet sett ut.

– Vi lever i en tid när drag queens som läser sagor på biblioteket hotas till livet och sommarläger för barn med transidentitet måste ställas in på grund av hot och hat. Det är sorgligt att se hur transpersoners mänskliga rättigheter gång på gång ifrågasätts. Idag firar vi att politikerna visat att de står upp för alla människors rätt att bestämma över sin egen kropp och identitet, säger hon.