Allt om sex
Sex är mycket mer än vad många tror
Exempel på sex är onani, fantasier och att ha samlag.
Att flirta, pussa, smeka, kyssa och hångla kan också vara sex.
Man kan suga och slicka på en partners könsorgan.
Eller titta på sexbilder eller sexfilm.
Sex-chatt och webcam-sex är också sex.
Om det är något som gör dig kåt så kanske det är sex för dig.
Ibland hänger sex och kärlek ihop.
Men det behöver inte vara så.
Man kan vara kär utan att vilja ha sex med den personen.
Och man kan vilja ha sex med någon som man inte är kär i.
Människor tycker och känner olika. Alla sätt är lika rätt.
En del vill bara ha sex med killar.
Andra vill bara ha sex med tjejer.
En del tycker inte att könet på personen spelar någon roll.
Nästan allt man gör när man har sex kan man göra med personer oavsett kön.
Att vara kåt
Att känna sexuell lust är ett annat ord för att vara upphetsad.
Eller att vara kåt.
Det är bara du själv som vet om du är upphetsad eller inte.
Känslan kan sitta både i huvudet och i kroppen.
Olika saker kan göra att man blir kåt.
Ibland är det något man ser eller hör.
Många blir upphetsade när de tänker på sex.
Det är vanligt att bli kåt av att smeka sig själv.
Eller av att man blir smekt.
Och att smeka någon annan.
Att vara kåt kan kännas på många olika sätt.
Det kan vara skönt och pirrigt.
Eller nervöst och pinsamt.
Andra beskriver det som en längtan.
För en del känns det som ett sug.
Kanske känns det på alla de här sätten samtidigt.
Så märks kåthet i kroppen
När en person blir kåt så händer det saker i kroppen.
Hjärtat slår lite fortare.
Och man andas snabbare.
Man kan känna sig varm.
Hela kroppen kan bli känsligare att röra vid.
När man blir kåt blir svällkropparna i könsorganet fyllda med blod.
Det kallas för att få stånd.
Då blir könet större, hårdare och känsligare.
När snoppen får stånd märks det lätt. Penis reser sig.
På snippan kan det vara svårare att se.
Klitoris och blygdläpparna blir större och mer svullna.
Slidan blir också fuktig.
Det kallas för lubrikation.
För en del blir det mycket vått, för andra lite.
Det kan vara olika vid olika tillfällen.
Stånd, lubrikation och kåthet hänger ofta ihop.
Men man kan få stånd och bli våt utan att vara kåt.
Man kan också vara kåt, fast det inte märks på kroppen.
Lära känna lusten
Ibland kommer kåtheten snabbt.
På bara en sekund.
Ibland tar det längre tid.
Då kommer känslan lite i taget.
Kåtheten kan också försvinna snabbt.
Eller stanna länge.
Ibland är det svårt att hitta eller behålla lustkänslan.
Kanske känner man lust först. Allt känns bra och är skönt.
Men en stund senare vill man inte längre.
Det kan vara för att något plötsligt känns fel.
Eller för att man har börjat tänka på något annat.
Stämningen eller platsen kanske inte är helt rätt.
Ibland beror det på att man är för trött. Eller är orolig för något.
En del oroar sig för att de inte känner lust.
Kanske vill de inte göra den de har sex med besviken.
Det är vanligt att ha olika mycket lust i en relation.
Men det kan kännas jobbigt om ens partner känner mer eller mindre lust än man själv.
Då kan det bli ännu svårare att hitta den sköna känslan.
Att inte känna lust behöver inte vara ett problem.
Eller bero på något särskilt.
Ibland vill man helt enkelt inte.
En sak som är upphetsande en gång kanske inte känns likadant nästa gång.
Kanske vill man göra något med en person.
Men inte med en annan.
Det kan vara svårt att förstå varför kåtheten är olika vid olika tillfällen.
Men så kan det vara med känslor och upplevelser.
Här är några tips till den som vill hitta lustkänslan
- Påminn dig om att det inte är bråttom. Och att sexet inte måste bli på ett särskilt sätt.
- Gör något som känns bra och se vad som händer sedan.
- Tänk inte att saker är fel eller dåliga.
- Tänk på det som är bra.
- Det är bra om du och din partner kan ta det lugnt och inte ställa krav.
- Berätta för den andra hur du känner.
På ungdomsmottagningen eller hos en kurator kan du få fler tips.
Orgasm, lubrikation och utlösning
Orgasmen kan beskrivas som höjdpunkten på den sexuella känslan.
Det kan kännas som att vara kåt, fast starkare.
En del beskriver det som en liten explosion inuti kroppen.
Eller som en rysning.
Det kan pirra, kittla och bubbla.
Eller bara kännas som ett lugn i kroppen.
Hur orgasmen känns kan vara olika vid olika tillfällen.
En gång känns det nästan ingenting.
En annan gång känns det i hela kroppen.
Många slutar vara kåta när de har fått orgasm.
Kroppen kan bli varm och avslappnad.
En del är känsliga för beröring direkt efteråt.
Speciellt könsorganet kan vara väldigt känsligt.
Hur får man orgasm?
Många tycker att det är lättast att få orgasm genom att röra vid könsorganet.
Man kan smeka sig själv. Eller bli smekt av någon annan.
Andra ställen på kroppen kan också vara sköna att röra vid.
Ett bra tips är att fortsätta att göra det som känns skönt.
Det kan vara att smeka, kyssa eller röra på ett visst sätt.
Eller att ha sex i en viss ställning.
Utlösning är en vätska som kommer från urinröret.
De flesta kan få orgasm och utlösning.
Då kan det rycka lite i musklerna kring könet.
Många får högre puls och hjärtat slår snabbare.
Utlösningen som kommer från penis är vit, genomskinlig eller lite gul.
Den kan vara mer tjock eller mer tunn.
Utlösningen kan vara några droppar. Eller ett par teskedar.
Det känns ofta som mycket mer.
Även den som har en vagina kan få utlösning.
Lubrikation och utlösning är inte samma sak.
Lubrikationen kommer från slidans väggar när personen är upphetsad.
Utlösningen kommer från urinröret.
En del upplever inte att de får någon utlösning.
Andra är oroliga för att vätskan är urin.
Men utlösning och urin är olika saker.
Det går att få orgasm utan utlösning.
Och utlösning utan orgasm.
Men det är vanligt att orgasmen och utlösningen kommer samtidigt.
Människor kan få orgasm redan när de är barn.
Utlösning kan man få först i puberteten.
Utlösningen som kommer från snoppen kallas sperma.
Ibland rinner sperman ut på natten när personen sover.
Det gör den för att snoppen är full och behöver tömmas.
Då kan det bli en liten fläck i underkläderna.
Det är vanligt och inte konstigt.
Det betyder inte att personen har drömt en sex-dröm.
Det tillverkas ny sperma hela tiden.
Därför måste den komma ut ur kroppen på något sätt.
Om du onanerar så rinner sperman oftast inte ut ur snoppen på natten.
Sköna ställen på kroppen
Det finns ställen på kroppen som kan vara extra sköna att smeka.
De kallas för erogena zoner.
Sådana är örsnibbarna, halsen, tungan och läpparna.
Bröstkorgen, brösten, bröstvårtorna och händerna.
Rumpan och låren.
Pungen, penisen och ollonet.
Klitoris, blygdläpparna och slidöppningen.
Men även området mellan könet och analen.
Och runt och i analöppningen.
På penis och klitoris ollon finns det en liten sträng.
Den kan vara väldigt känslig för beröring.
Den sitter under förhuden på penis (om personen har förhud).
Eller under förhuden till klitorisollonet.
Ollonet på penis och klitoris kan vara så känsligt att det inte är skönt att röra direkt på.
Det kan kännas bättre att smeka området runt omkring.
Alla gillar inte samma saker.
Vissa ställen kanske är så kittliga att det känns jobbigt att röra där.
Andra tycker att det kittliga är jätteskönt.
Var och en får ta reda på vad de tycker om.
Man kan prova hur det känns att smeka på olika ställen på kroppen.
Prova på egen hand.
Eller tillsammans med någon.
Sex med sig själv
Att ha sex med sig själv kallas för onani.
Det betyder att göra sköna och upphetsande saker med sin egen kropp.
Bland ungdomar är onani den vanligaste sortens sex.
Många tonåringar onanerar.
En bra sak med onani är att man kan göra precis det man själv tycker om.
Man kan testa vad man tycker om.
Som att smeka pungen eller blygdläpparna på ett nytt sätt.
Många tänker på något upphetsande samtidigt som de onanerar.
Det kan vara en person de gillar.
Eller en sexig situation.
En del tittar på upphetsande bilder eller filmer.
I fantasin finns inga gränser.
Man kan drömma om en sexig idol.
Eller en påhittad partner.
Det är också vanligt att fantisera om saker man inte vill eller kan göra i verkligheten.
En del får dåliga känslor när de har onanerat.
De tänker att de har gjort något fel.
Fast det är inte fel eller dåligt att ha sex med sig själv.
Ingen kan se på dig om du har onanerat.
Det är inte farligt att onanera.
Varje person bestämmer själv om den vill onanera eller inte.
En del gör det aldrig.
Andra gör det ofta.
De flesta berättar inte för andra om det
Hur har man sex med sig själv?
Det finns inte något särskilt sätt som är rätt.
Varje person väljer själv vad den tycker om.
Här beskrivs några vanliga sätt.
Klitoris ollon och förhud är känsliga för beröring.
Därför kan det vara skönt att smeka där.
Många trycker eller gnuggar könet.
Eller rör fingrarna i en cirkel över klitoris.
Den största delen av klitoris finns under huden.
Därför kan det vara skönt att trycka mot eller massera hela könsorganet.
Många smeker blygdläpparna.
Eller stoppar in fingrar i slidan.
Penis och penis ollon är också känsliga för beröring.
Därför kan det vara skönt att smeka där.
Om man håller penis i handen kan man röra handen fram och tillbaka.
Då rör sig förhuden över skaftet. Och över ollonet om man har förhud.
En del smeker ollonet och pungen.
Det är vanligt att smeka andra ställen på kroppen samtidigt.
Kanske bröstkorgen eller insidan av låret.
Det kan också vara skönt att smeka på eller i analöppningen.
Olja, hudkräm och glidmedel gör att handen glider lättare.
Det kan göra att onanin blir skönare.
För en som är omskuren kan ollonet på penis kännas torrt.
Då är det bra med glidmedel.
En del blir inte så våta i slidan fast de är upphetsade.
Då kan glidmedel göra det lättare att onanera.
Alla kan hitta på sina egna sätt.
Man kan ligga på rygg, mage eller på sidan.
Eller stå upp.
En del tittar på sig själva i en spegel.
Eller gnider könsorganet eller kroppen mot något.
En del onanerar i duschen eller när de badar hemma.
Vattenstrålen kan riktas mot klitoris eller ollonet på penis.
Eller mot området mellan könet och analöppningen.
Olika temperatur och vattentryck känns på olika sätt.
Många onanerar även om de är i ett förhållande.
Vissa saker känns bäst att göra på egen hand.
Då kan man styra så att det blir precis som man själv vill ha det.
Hur har man sex med någon annan?
Sex måste inte vara på ett särskilt sätt.
Det finns många olika saker att göra tillsammans.
De måste inte göras i en viss ordning.
Och man måste inte göra allt.
Smeksex
Smeka kan man göra överallt på kroppen.
Det kallas för smeksex.
Det kan vara härligt att bli smekt.
Och lika härligt att smeka någon.
De som har sex kan också smeka sig själva.
Det kan kännas spännande att den andra tittar på.
Man kan låtsas att handen är en pensel.
Och stryka med den över den andras kropp.
Eller använda en fingertopp och röra lätt vid huden.
Om den andra ligger på mage kan man smeka skinkorna och låren.
Dra med fingrarna eller handen över ryggen och i nacken.
Eller testa att föra fingrarna genom håret.
Och massera huvudet.
Om den andra ligger på rygg kan man smeka över bröstkorgen, brösten och bröstvårtorna.
Man kan gör det lätt och försiktigt.
Eller med lite kraft.
Ta reda på vad den andra tycker om.
Det finns inga rätt och fel sätt att smeka någons könsorgan.
Om den andra har en kuk kan man hålla om skaftet och röra handen upp och ner.
Testa att hålla löst, och att hålla lite hårdare.
Rör handen långsamt, och lite snabbare.
Vad tycker den andra om?
Många tycker om att bli smekta på penis ollon och på pungen.
Klitoris ollon är väldigt känsligt.
Där kan det vara skönt att bli smekt.
Men en del tycker att det är skönast att bli smekt runt om.
Att röra rakt på kan vara för känsligt.
Fråga den andra vad som känns bäst.
Man kan också smeka de inre och yttre blygdläpparna.
Och föra in ett eller flera fingrar i slidöppningen.
Gnidsex är när någon gnider sitt kön mot någon annans kropp.
Det kan vara en kuk mot en kuk.
Fitta mot fitta.
Eller fitta mot kuk.
Man kan också gnida sitt kön mot en annan del av kroppen.
Som rumpan, höften, låret eller bröstet.
Man kan ha gnidsex med eller utan kläder.
Oralsex – suga, slicka och kyssa på könsorgan
Oralsex är när någon suger, slickar och kysser på en annan persons könsorgan.
Man kan förstås smeka, slicka och kyssa var som helst på kroppen.
Hur gör man?
Man kan nudda lätt med tungan på klitoris.
Eller trycka hela munnen mot könet.
Ibland vill personen bli slickad långsamt.
Andra gånger snabbt.
En del tycker om lätt beröring.
Andra vill att det ska vara hårdare.
Om man håller isär blygdläpparna kommer man åt bättre.
Testa att slicka och kyssa på blygdläpparna och slidöppningen.
Och på insidan av låren.
Man kan slicka och kyssa på pungen, skaftet och ollonet.
En del vill ha mer tryck.
Andra tycker att det är bättre om det är lösare.
Kuken kan också vara inne i munnen.
Personerna kan röra sig så att kuken åker ut och in.
Strängen på undersidan av ollonet är känslig.
Den kan man smeka. Eller slicka på med snabba tungrörelser.
Det är vanligt att använda munnen och handen samtidigt.
Hålla om kuken eller pungen.
Eller föra in ett finger i slidan.
Fingrarna kan smeka, krama och trycka.
En del smeker och slickar på mellangården och analöppningen.
Fortsätt göra det som känns bra.
Många tycker att det är skönt om samma rörelse upprepas många gånger.
Det kan vara att krama om pungen med en viss takt.
Eller smeka klitoris på samma sätt om och om igen.
Den som får oralsex kan ligga still.
Eller röra på sig.
Om den rör på sig kan det vara lättare att hitta den takt som känns skönast.
Om man inte är försiktig kan kuken åka in för hårt eller långt i den andras mun.
Det kan vara obehagligt.
Börja långsamt och testa er fram.
Se till att det blir bra för båda.
En del oroar sig för hur deras kön luktar eller smakar.
Men det är ofta bara man själv som tänker på det.
Den andra tycker inte att något är fel.
Många tycker att det är sexigt att könet har en egen lukt och smak.
Om man vill kan man tvätta sig innan man ska ha sex med någon.
Då är man ren och fräsch.
Men man behöver inte använda tvål på könsorganet.
Vanligt vatten räcker.
Samlag i slidan
Det heter slidsamlag om penis är inne i slidan.
Och analsamlag om penis är inne i rumpan (analen).
En del blir upphetsade snabbt och lätt.
För andra växer känslan fram.
Börja med att kyssas och smekas.
Då hinner båda bli upphetsade och redo.
Vänta tills båda två är upphetsade.
Då blir skaftet på penis styvare.
Och slidan blir våtare, större och längre.
Då blir det lättare att föra in penis i slidan.
Upphetsningen gör också att det känns skönare.
Vid samlag brukar personerna röra kropparna mot varandra.
En del vill röra sig snabbt och mycket.
Andra tycker bättre om när det är långsamt.
Många byter tempo under samlaget.
Olika tempo kan vara skönt.
Samlaget i slidan blir ofta skönare om man smeker klitoris samtidigt.
Det gör det lättare att få orgasm.
Personen kan smeka sig själv.
Eller bli smekt av den andra.
Det finns många sorters slidsex som liknar samlag.
Man kan till exempel använda fingrar eller en dildo i slidan.
En del vill vänta med att ha samlag.
De kanske väljer att ha sex på andra sätt först.
Andra vill ha samlag nästan på en gång.
Det ena är inte mer rätt än det andra.
Alla har inte heller samlag.
De tycker bättre om annat sex, som smeksex och oralsex.
En del väljer att inte ha sex alls.
Varje person bestämmer själv.
Gör samlag ont?
Samlag ska inte göra ont.
Om det inte känns bra ska man sluta.
Det våta i slidan gör att samlaget blir skönare.
Om det är torrt kan det kännas obehagligt.
Många har varit med om samlag som inte känts riktigt bra.
En vanlig anledning är att personen inte varit tillräckligt våt och upphetsad.
Blöder det?
En del har hört att det alltid blöder från slidan vid första samlaget.
Så är det inte.
De flesta blöder inte.
Det kan komma lite blod från slidan.
Till exempel om slemhinnan får ett litet sår.
Det är inte farligt och läker snabbt.
Det kan bero på att slidan är torr.
Eller på att personen är nervös och spänner sig.
En del har samlag mest för den andras skull.
Då saknas ofta lustkänslan och upphetsningen.
Ömsesidigt sex innebär att båda vill och tycker att det känns bra.
En del har hört att det finns en hinna som täcker slidöppningen.
Att den går sönder första gången man har samlag.
Det stämmer inte.
Det finns ingen hinna.
Ingenting går sönder eller försvinner när man har samlag.
Det går inte att göra undersökningar som visar om man har haft samlag eller inte.
Det är omöjligt att se eller känna på någons kropp om den har haft samlag.
Hur djup är en slida?
Slidan är olika djup på olika människor.
För många blir den djupare när personen är upphetsad.
Ibland kan penis stöta i livmodertappen.
Den sitter längst in i slidan.
Det kan kännas obehagligt.
Men det är inte farligt.
Den som har en extra lång penis behöver vara lite försiktig.
Om det gör ont i penisen
De flesta penisar är lite sneda.
Det gör inte att sexet blir sämre.
Ett fåtal personer har en trång förhud.
De kan inte dra tillbaka förhuden över penis ollon.
Då kan det göra ont när de har samlag.
En salva kan göra att förhuden blir större.
På en ungdomsmottagning kan de hjälpa en.
Gå dit om du är orolig över snedhet eller trång förhud.
Hur stor är en penis?
Penisar är olika stora.
De flesta är 10–15 cm långa på vuxna personer när de har stånd.
En del är längre. Andra är kortare.
Många tror att det är bättre om penisen är stor.
Men storleken spelar ingen roll för hur bra sexlivet är.
Det visar undersökningar.
En slida kan knipa om ett lillfinger.
Och den mesta känseln sitter vid slidöppningen.
Så penis och slidans storlek har ingen stor betydelse.
Det viktigaste är att man vill ha sex med varandra.
Var sitter slidöppningen?
En del oroar sig för att inte hitta slidöppningen.
Särskilt om det är mörkt.
Den som undrar kan smeka fittan och känna efter med handen.
För handen rakt ner från klitoris, mellan de inre blygdläpparna.
Eller be den andra visa.
När penis ska föras in kan man hjälpa till med handen.
Då är det lättare att hitta rätt.
Analsamlag
Det heter analsamlag när en penis är inne i analen.
Men det finns många sorters analsex som liknar samlag.
Som att använda fingrar eller en dildo i analen.
Det är bra att ta det långsamt och försiktigt.
Och använda mycket glidmedel.
Annars kan det göra ont.
Börja med att smeka runt och på analöppningen.
Tryck en liten stund med fingrarna mot öppningen.
För in ett finger en liten bit.
Då slappnar muskeln av. Och öppningen töjs ut.
Om det känns bra kan man testa att föra in penis.
Eller fortsätta smeka med fingrarna.
När man för in något i analen är det bra om det går långsamt.
En liten bit i taget. Vänta en stund och sen lite till.
Smeksex och glidmedel är viktigt.
Ibland kan det göra lite ont i början.
Eller bli små sår.
Det är inte farligt och läker snabbt.
Om det fortsätter att göra ont ska man sluta.
Använd kondom
Den som har slidsamlag eller analsamlag bör använda kondom.
Kondom är ett preventivmedel.
Det skyddar mot graviditet.
Men också mot könssjukdomar.
De flesta tycker att kondom är ett bra skydd.
Trots det tycker många att det är svårt att ta fram kondomen.
Det kan kännas pinsamt och blygt.
Det här gör att människor har samlag utan kondom – fast de vill skydda sig.
Efteråt kan det kännas jobbigt.
Många oroar sig för att ha fått en könssjukdom.
Eller blivit gravida.
Nästan alla blir glada om den andra tar fram kondomen.
Det visar undersökningar.
Många tycker att den som tar fram kondom är omtänksam.
Och att den verkar erfaren, självsäker, ansvarstagande och vuxen.
Att rulla på en kondom kan innebära ett litet avbrott i sexet.
Man kan oroa sig för att förlora ståndet då.
Det kan kännas jobbigt om det händer.
Men det behöver inte vara ett problem.
Man kan ha smeksex och hångla tills ståndet kommer tillbaka.
Då sitter kondomen redan på.
Den som inte har en kondom kan ha sex på andra sätt.
Till exempel gnidsex, oralsex och smeksex.
Då är risken för graviditet och könssjukdomar låg.
Många har dessutom hellre den sortens sex.
De tycker att det är skönare.
Och gör det lättare att få orgasm.
Kondomer kan gå sönder av olja, vaselin och hudkrämer.
Glidmedel gjorda på vatten eller silikon är bättre.
De skadar inte kondomen.
Sådant glidmedel finns att köpa på till exempel apoteket.
Kondomen kan gå sönder om slidan eller analen är för torr.
Vid analsamlag är det viktigt med mycket glidmedel.
Vid slidsamlag behöver slidan vara upphetsad och fuktig.
Om personen är upphetsad – men inte våt – kan man använda glidmedel.
Glidmedel kan också göra sexet extra skönt.
Sex är inte alltid perfekt
Alla vill att sexet ska bli bra.
Men det blir det inte alltid.
Kanske gör man sitt bästa.
Och testar sådant som har fungerat bra förut.
Ändå blir det bara okej.
Det kan kännas väldigt tråkigt.
Många tror att det bara händer dem själva.
Fast det egentligen är vanligt.
I filmer blir sexet ofta bra av sig självt.
Personerna verkar veta precis hur de ska göra.
De pratar inte ens med varandra.
Sexet blir perfekt ändå.
I verkligheten blir sex sällan perfekt.
Kanske inte ens bra.
Förhoppningsvis blir det inte uselt.
Men något mitt emellan.
Så kan det vara även om personerna är kära och kåta.
Att kunna prata ärligt om sex gör det ofta bättre.
Lära sig vad man tycker om
Det finns mycket att lära sig om sex.
Och många saker att testa – om man vill.
Man lär sig efter hand.
Kanske finns det något man är nyfiken på.
Då kan man testa det.
Antingen tycker man om det, eller inte.
En viss typ av sex kanske man vill ha ofta.
Andra sorters sex vill man aldrig ha.
Eller bara då och då.
Det kan vara bra att fundera på vad man gillar.
Då kan man berätta det för den man ska ha sex med.
Vad en person gillar kan förändras.
Man kan börja tycka om nya saker.
Eller vilja ha sex med andra personer.
En del blir mindre intresserade av sex.
Andra mer.
Ofta ändras människor lite när de får nya livserfarenheter.