Din kropp och dina val
Det finns tre friheter
som RFSU tycker är viktiga
när det handlar om sex och kärlek.
Frihet att välja
Frihet att vara
Frihet att njuta
Frihet att välja betyder att du har rätt
att göra som du vill.
Det betyder också
att ingen får göra något
med dig och din kropp som du inte vill.
Du har rätt att säga nej.
Frihet att vara betyder
att ingen annan än du själv
kan bestämma hur du vill vara
och med vem och när.
Frihet att njuta betyder att ingen
ska säga till dig
att det du njuter av är fel.
Du får göra det
som känns skönt och bra för dig.
RFSU tycker alltså
att du själv ska få bestämma
hur du vill vara,
vad du vill göra,
och med vem.
Det är din kropp och ditt liv.
Men du får inte bestämma över någon annan.
Och göra sexuella saker som de inte vill.
Det är lika viktigt.