Viktiga frågor för RFSU

Här är en lista på det
som RFSU tycker är viktigt.

Inte bara i Sverige.
Utan i hela världen.

Det spelar ingen roll om du bor i Sverige
eller i landet Tanzania.

Det är lika viktigt för alla. 

RFSU tycker att alla
ska få bestämma själv
över sin egen kropp.

För att du ska kunna göra det
måste du veta hur din kropp fungerar.

Du behöver också lära dig om sex och kärlek.

Det är också viktigt att lära sig
att tjejer och killar är lika mycket värda
och att man ska respektera andra personer.

RFSU tycker att alla ska lära sig detta i skolan.

Det kallas sex- och samlevnadsundervisning.

Det finns en lag som säger
att alla barn i Sverige
ska ha sex- och samlevnadsundervisning.

Det tycker vi är bra. 

Alla barn som föds
har rätt att känna sig välkomna.

Och alla kvinnor ska kunna bestämma
när och om de vill bli mamma till ett barn.

Därför ska en kvinna ha rätt till fri abort.

Hon har rätt att bestämma själv
över sin egen kropp.

Alla har rätt till bra sexualrådgiving.

Sexualrådgiving är när du går till en läkare
eller kurator för att du har frågor om sex.

Om en person gör något sexuellt med din kropp
som du inte vill att han eller hon ska göra är det fel.

Det kallas för sexuellt övergrepp.

RFSU vill att alla
som råkar ut för sexuella övergrepp
ska få snabb och bra hjälp.

RFSU tycker även att den som gjort fel
ska få hjälp så att den inte gör samma fel igen.

Funktionshindrade har,
precis som alla andra,
rätt till sin sexualitet.

Många läkare och assistenter
behöver lära sig mer
för att hantera funktionshindrades sexualitet.

Homosexuella och bisexuella ska inte bli behandlade annorlunda, de har rätt att vara sig själva.

En homosexuell person är en person som är kär
i en person av samma kön.

En bisexuell person är en person som kan bli kär
i både killar och tjejer.

När du har sex med en annan person
kan du få en könssjukdom.

RFSU tycker att det är viktigt
att du vet hur du gör för att skydda dig.

Det är också viktigt att du vet hur du ska göra
om du blivit smittad.

Kondomer skyddar mot en könssjukdom.

RFSU vill att alla ska lära sig använda en kondom.

En kondom är en liten påse av gummi
som man trär på penisen när man har sex.

RFSU vill att alla i hela världen
ska kunna få tag på billiga och bra kondomer.