Se valaffischerna alla pratar om

"Redo för en ny erigering", "Nu får vi ordning på sexet" och "Andra lovar, vi ligger". RFSU:s tolkningar av partiernas valaffischer har fått stor spridning i sociala medier.

Så skulle en sexigare valrörelse kunna se ut

Ingen har nog kunnat missa att årets valrörelse handlar om gängkriminalitet, elpriser och regeringsförhandlingar, långt ifrån RFSU:s frågor.
– Med våra valaffischer vill vi, med glimten i ögat, presentera en vision om hur en annan valrörelse skulle kunna se ut. En valrörelse med fokus på sexualundervisning, sexuell hälsa, lust och hopp, säger Hans Linde, RFSU:s förbundsordförande som syns på flera av affischerna tillsammans med andra RFSU:are, både anställda och förtroendevalda.

Se affischerna som fått stor spridning i sociala medier – och hyllas unisont

Porträtt på RFSU:s förbundsordförande Hans Linde och texten: "Redo för en ny erigering" med Kristdemokraternas typsnitt.
Porträtt på två personer och texten "Tillsammans kan vi göra våra sexliv bättre" med Socialdemokraternas typsnitt.
Miljöpartiets typsnitt på grön bakgrund, texten "Alla ska med när Sverige ligger runt".
Bild på RFSU:s förbundssekreterare Ingela Holmertz framför texten "INGELA 2022. Andra lovar, vi ligger", med Vänsterpartiets typsnitt.
Glad person går i ett Pridetåg. Text med Moderaternas typsnitt: "Nu får vi ordning på sexet".
Person i halvfigur och texten "Framtiden börjar i sexet" med Liberalernas typsnitt.
Bild på person i grön t-shirt och texten "Klitoris kräver vår handlingskraft" med Centerpartiets typsnitt.

Sagt om affischerna

• "Tack för skratt och glädje i en hård valrörelse"
  • "OMG, blir svårt att välja! Står helhjärtat bakom ALLA budskapen!"
  • "Det här är en FAB valtråd! Bästa civilsamhällesorganisationsvalkampanjen jag sett - by far!"

Därför saknas Sverigedemokraterna bland RFSU:s valaffischer

Några uppmärksammade dock att antalet affischer var sju och inte åtta – ett parti saknas: Sverigedemokraterna.

– Det var roligt att leka med alla partiers affischer, med ett undantag. Det går inte att skoja med Sverigedemokraternas hållning till sexuella och reproduktiva rättigheter. SD-politiker har lagt förslag om att bland annat hala regnbågsflaggan, minska antalet aborter och dra in kommunalt stöd till kvinnojourer. Där går vår röda linje, säger Hans Linde.

Ta ställning inför valet – använd RFSU:s filter på Snapchat och Instagram

RFSU:s valaffischer är en av flera aktiviteter inför valet 2022. Du kan till exempel ta ställning i dina sociala kanaler med hjälp av RFSU:s Hands off-filter. På Snapchat har budskapen delats över 130 000 gånger.