Till sidans huvudinnehåll

Aktiv åskådare – om att våga ingripa vid sexuella övergrepp

Om metoden

Denna metod syftar till att ge eleverna verktyg för att kunna agera mot sexuella kränkningar och övergrepp. Genom metoden får eleverna konkreta tips samt möjlighet att själva reflektera över hur de skulle kunna ingripa i situationer där någon annan riskerar att fara illa. Att ha tänkt över det innan ökar chansen att man griper in när det väl gäller.

Så här gör du

Läs upp scenariot om Alex och diskutera situationen.

Presentera tipsen ett i taget och låt eleverna fylla på med sina egna idéer.

Gör gärna en lista med alla gemensamma tips.

Fallbeskrivning om Alex 

Alex är på en fest. Han kom dit ganska sent och flera på festen har hunnit bli väldigt fulla, själv är han hyfsat nykter. Han ser hur en kille är ganska påflugen mot en tjej. Killen är full, tjejen verkar ännu fullare. Alex tänker att det hela inte känns helt okej. Han undrar om båda verkligen är med på det som händer, om båda verkligen vill.

Alex ser hur killen drar tjejen lite i armen för att hon ska följa med honom. Alex tror att killen kanske kommer att försöka ha sex med henne utan att hon säkert vill. Men Alex vet ju inte, tänk om han har fel?

Diskussionsfrågor för att komma igång:

  • Vad tänker Alex nu?
  • Blir han osäker, arg eller rädd?
  • Vad gör han?
  • Vad kan han göra?

Så är du en aktiv åskådare – tips för att ingripa!

Presentera nu tipsen nedan, ett i taget. Låt eleverna fylla på med sina egna idéer. Gör gärna en lista med alla gemensamma tips.

1. Tänk efter före

Tänk ut i förväg hur du skulle kunna agera om du såg något på en fest eller liknande sammanhang. Om du har du förberett dig och tänkt ut en strategi ökar chansen att du vågar agera när det väl gäller.

2. Var omtänksam och hjälp den som är utsatt

Många tänker att de borde rikta in sig på att få förövaren (som nästan alltid är en man) för att få honom att sluta med det han gör. I praktiken är det ofta svårt. Dels kan det vara svårt att “bevisa” att något verkligen är på väg att hända, dels kan det kännas svårt och skrämmande att konfrontera någon. En bättre strategi är att tänka att man ska försöka hjälpa den som är utsatt, inte stoppa den som utsätter. Genom att fokusera på den som är utsatt ökar sannolikheten att man vågar ingripa. Tänk omtänksam istället för misstänksam.

3. Gör något oväntat

Det finns massor av sätt att förhindra övergrepp som inte innebär att man konfronterar någon. Man kan till exempel “råka” dansa in i personerna, “råka” spilla på den som är utsatt, eller bara gå fram och fråga om ni inte gått i mellanstadiet ihop. Du kan också låtsas känna igen killen (för det är nästan alltid en kille) som kränker. Att visa personerna att du sett dem är ett sätt att avstyra situationen och få den som utsätter på nya tankar.

4. Hitta en allierad

Om någon faktiskt begår ett övergrepp behöver man agera tydligt. Höj rösten, säg rakt ut vad som sker: ”Du drar henne ju i armen!” “Vad gör du?” “Ser ni vad han gör?” “Ser ni vad som håller på att hända?” Då kommer fler att vara beredda att gripa in. Om du till exempel är på en bar eller klubb kan du också ta hjälp av personalen. Om du ser något som inte känns bra, ta hjälp. Se dig omkring och försök hitta någon som kan ingripa tillsammans med dig. Det är ofta lättare att agera om man är fler.

5. Ett litet initiativ kan räcka

Om många ser vad som håller på att hända så finns en risk att alla väntar på att någon annan ska göra något. Därför kan du behöva vara den som faktiskt gör något, även om det känns obekvämt. Ofta räcker det med ett litet initiativ för att fler ska våga hjälpa till. Ofta är det så att så fort någon agerar så hänger fler på. Var den personen!

6. Efteråt är inte försent!

Du kanske inte gjorde något i det skarpa läget? Kanske förstod du allvaret först i efterhand? Men du kan fortfarande stötta. Om du vet vem den som blivit utsatt är kan du kontakta personen direkt. Att känna sig sedd och få sin bild av händelsen bekräftad kan kännas viktigt för den som utsatts, och om personen vill polisanmäla kan ditt vittnesmål vara värdefullt.