Ja- och nej-signaler. Om att visa vad man vill

Om metoden

Detta är en metod att prata om kroppslig och muntlig kommunikation för att förebygga sexuella övertramp och övergrepp. Genom att prata om vilka signaler som betyder ”ja, fortsätt så” och ”nej, det här känns inte bra” blir det tydligare för eleverna vad som betyder vad. Det gör att de både kan visa vad som känns bra och vara lyhörda inför andra.

Så här gör du

Rita en helkroppsfigur på tavlan. Du kan också ladda ner och skriva ut en bild nedan. Fråga eleverna:

  • När man hånglar eller har sex med någon, hur kan man visa att man tycker om det den andre gör?
  • Hur kan man förstå om den andre tycker om det man själv gör?

Skriv upp de förslag på ja-signaler som kommer upp – sådant som gör att någon verkar njuta och vilja fortsätta – och dra streck till olika delar av kroppen. Fyll gärna på med fler exempel om det behövs.

Rita ytterligare en helkroppsfigur på tavlan och fråga:

  • När man hånglar eller har sex med någon, hur kan man förstå om den andra inte gillar det man gör?
  • Hur kan man visa att man inte gillar det som den andra gör?

Viktiga nej-signaler att ta upp:

  • När den andre ser ut att ha ont eller vara rädd
  • När den andre har somnat, är mycket full eller påverkad.
  • När den andre inte ger några ja-signaler.

När ni listat ja- och nejsignaler är det bra att prata om hur man kan kan göra om man är osäker på vad någon vill. Säg att man alltid ska stanna upp om man märker en nej-signal eller inte märker några ja-signaler. Kanske vill personen inte alls, eller så vill den göra något annat. Det är svårt att gissa sig till vad någon annan vill, fråga alltid.