Till sidans huvudinnehåll
Fyra elever har ett gruppsamtal i skolan, foto.

Jag tycker det känns för tidigt att ha sexualundervisning i sexan

På ett föräldramöte fick vi veta att barnen ska börja med sexualundervisning. Sedan dess har jag funderat och vet inte alls vad jag ska tänka. Å ena sidan tycker jag att det är bra att barn får lära sig om kroppen, men å andra sidan tycker jag att det är konstigt att börja så tidigt. Mitt barn är verkligen inte ”där” just nu.

Ibland kan föräldrar bli oroliga av ordet “sexualundervisning”. Då kan det vara bättre om skolan på ett tydligare sätt förklarar vad det faktiskt innebär. 

Sexualitet, samtycke och relationer är ett kunskapsområde som integreras i flera olika skolämnen (som biologi, samhällskunskap, religionskunskap, bild och idrott) från lågstadiet upp genom gymnasiet. Tanken är att eleverna ska få kunskap och möjlighet att:

  • förstå sig själva
  • lära sig att ta hand om sina kroppar och sin hälsa
  • välja hur de vill leva sina liv

Det är stora frågor! Om vi börjar prata om de här sakerna när barnen är yngre lägger vi en grund för att fortsätta prata när barnen är äldre och det kan kännas mer pinsamt eller sårbart. Forskningsstödet är starkt för att bra sexualundervisning stärker ungas hälsa.

Inte för tidigt om skolan åldersanpassar

När man ser det på det viset är det ganska sent att börja med undervisningen i sexan. Troligtvis har ditt barn haft lektioner i sexualitet, samtycke och relationer utan att det kallats för just sexualundervisning. Dessa samtal påbörjas ofta redan på förskolan när man pratar om hur man är en bra kompis och vad olika kroppsdelar heter, för att sedan fortsätta i skolan när man lär sig mer om till exempel normer, jämställdhet, puberteten och relationer.

Att barn är olika och utvecklas i olika takt är ett skäl till att undervisningen återkommer genom årskurserna. En del får mens när de är 9 år och andra när de är 14. Vissa är kära och ihop i fyran, andra långt senare. Barn och unga möter mer eller mindre dagligen budskap om kärlek, sex och relationer, från bland annat kompisar och nätet, oavsett om vi vuxna pratar om det eller inte. Det viktiga är att anpassa informationen och lektionerna till åldersgruppen i fråga.

Fråga om barnets förväntningar

Du skriver att ditt barn inte är ”där” just nu, och så kan det vara. Det är inte säkert att undervisningen känns intressant eller angelägen, eller så gör den det på andra sätt än du ser framför dig. Ett tips är att ställa frågor till ditt barn om vad det har för tankar eller förväntningar på lektionerna. Att barnet får kunskap i skolan är också ett sätt att öppna upp för samtal hemma: 

  • Ser ditt barn fram emot undervisningen, och är det något särskilt som känns spännande?
  • Vad tror barnet att de kommer att prata om?

Fråga läraren om du är osäker

Om du känner dig osäker kan du prata med ditt barns lärare så att du får en större inblick i vad de kommer att prata om och på vilket sätt. Att förstå vad undervisningen innehåller kan göra att du känner dig tryggare.